
 

 

 



Public  

 
 

2 

  



Public  

 
 

3 

The Russian disinformation war 
against Europe 
 
Eight countries. The same influence operations, patterns and infrastructure.  
From Moscow to Amsterdam. From Budapest to Bavaria. 
 
The Justice for Prosperity Foundation (JfP) investigated foreign manipulation and 
disinformation targeting eight European elections between September 2025 and April 
2026. For each country, we mapped the operations, domestic amplifiers and their effect. 
By operations, we refer to coordinated disinformation campaigns through which foreign 
actors disrupt public debate: fake videos, counterfeit news sites and automated 
propaganda networks. Domestic amplifiers are political parties, media outlets or 
influencers who pick up these narratives and spread them among their own audience, 
whether consciously or unconsciously. What we observed is a pattern occurring in 
multiple European countries. Moldova, where the standard pattern became visible earlier, 
serves as the blueprint. Subsequently, the Kremlin applied the same playbook in 
Germany, France and Hungary.  
 
We also document a new phenomenon: Russian networks systematically monitoring 
actors and networks known for their polarising influence in Western democracies. When a 
narrative gains traction in one European member state, it is immediately picked up, 
amplified and injected across multiple other member states as a coordinated barrage.  
JfP identifies this mechanism as 'disinformation disparity'. 
 
In most countries, active information manipulation or “Foreign Information Manipulation and 
Interference” ( FIMI ) operations are underway. Coordinated campaigns in which foreign actors 
disrupt public debate and undermine trust in democratic institutions through disinformation 
and manipulation. The Danish (PET), German (BfV), French (VIGINUM), and Moldovan (SIS) 
services all point to the Kremlin as a hostile state actor. 
 
Tailored Fear  
Disinformation does not stop at the border. The methods the Kremlin tested in Moldova are now 
being deployed in Hungary, according to security services. They then spread to Germany and 
further surface in the Netherlands just a few days later. In this report, we show that the Russian-
coordinated disinformation war follows a systematic approach; the same tactics are invariably 
used to exploit national themes.  
 
In Germany and France, the campaigns focus on migration and insecurity. In France, this is 
supplemented with smear content: fake videos surrounding municipal council candidate Pierre-
Yves Bournazel, false accusations against parliamentarians in Marseille and Toulouse, and the 
false linking of President Macron to the Epstein scandal . In Bulgaria, it revolves around the 
introduction of the euro and the loss of sovereignty. In Moldova, it concerns the image of the 
country as a pawn of the West. 
 
Hungary is an exceptional case. According to multiple security sources, Russia is operating here 
not only from the outside, but also from the inside. Viktor Orbán's political party, Fidesz, portrays 
opposition leader Péter Magyar as a puppet of Brussels and Kyiv. Whoever votes for him plunges 



Public  

 
 

4 

Hungary into the war with Ukraine. Russian offline operations (planned false flag operations, 
such as a staged attack) and FIMI operations actively reinforce this narrative. 
In the Netherlands, “Pravda” sites push a pro-Russian narrative about the war in Ukraine and 
frame Trump as a threat to Western stability. In Denmark, the narrative revolves around Trump's 
claim to Greenland. 
 
Reach is often achieved through local amplifiers: political parties, alternative media channels, or 
influencers who adopt Russian narratives and share them with their own constituencies. In 
Hungary, this is Fidesz, the party under Prime Minister Viktor Orbán. In Bulgaria, the radical 
right-wing populist party Vazrazhdane signed a formal cooperation agreement with United 
Russia in April 2025. Since then, the party has served as one of the country's primary 
disseminators of pro-Russian narratives. Conversely, in the Netherlands, Forum for Democracy 
(FvD) amplifies content without proven direct direction from Russia.  
 
FIMI operations do not always aim to bring a certain political party to power. The Kremlin's 
primary goal is to sow doubt. Doubt about the reliability of the democratic electoral process, the 
results, institutions, and whether it makes sense to vote at all. In countries where the outcome is 
decided by a small margin, that is enough. To this end, the Kremlin often deploys three standard 
operations and one approach: 
 
 
The Pravda network (also known as Portal Kombat) distributes automated pro-Russian 
reporting via more than 200 websites, averaging 10,000 articles per day. The Pravda network 
produces no original content but translates and distributes material from Telegram groups and 
pro-Kremlin accounts packaged as local news and tailored to existing narratives. In the 
Netherlands, we have dutch.news-pravda.com and netherlands.news-pravda.com, which spread 
Russian disinformation. 
 
Storm-1516 produces videos in which people are paid to act as whistleblowers or journalists and 
tell a fabricated story, sometimes supplemented with deepfake videos of real politicians. The 
French government agency VIGINUM documented 77 such operations between 2023 and March 
2025. The content is distributed via hundreds of fake news sites and amplified by pro-Russian 
influencers. Storm-1516 is one of the best-documented FIMI operations, independently verified, 
to penetrate public debate. 
 
Doppelgänger copies websites of established media outlets such as Der Spiegel, Le Point, and 
Die Welt. It uses nearly identical domains and distributes them via fake accounts and 
advertisements. The counterfeit sites also serve as a platform for, for example, Storm-1516 
videos. The operation is attributed to the EU-sanctioned Social Design Agency. Activity declined 
slightly in 2025. Fewer fake domains appeared, and the operation was largely present on Meta-
platforms anymore. 
 
The Matryoshka approach (also known as Operation Overload) works in two steps . Fake 
accounts post false content on social media: fake reports, photos or memes. Subsequently, a 
second group of accounts takes over that content and sends it specifically to journalists and fact-
checkers with a request to investigate. The operation misuses logos of established media outlets 
such as Euronews, CORRECTIV, the BBC and Deutsche Welle to make the content appear 
credible. Even when the campaign is publicly debunked, the operation is successful: the story 
circulates regardless. 
 



Public  

 
 

5 

  



Public  

 
 

6 

Eight countries, one clear infrastructure 
Pravda Network , Storm-1516 , Doppelgänger and The Matryoshka Approach operations appear 
in virtually every country in this study. The same strategy but 'tailor-made' for each country. One 
person connects many FIMI operations: Sergei Kiriyenko, Putin's First Deputy Chief of Staff. 
Multiple European security sources link him to the direct direction of the interference in 
Moldova. The Financial Times confirmed that the operations in Hungary are most likely being run 
under his leadership. The US Attorney General previously named him as the man who directed 
the Doppelgänger campaign aimed at the 2024 US presidential election.  
 
What the sanctions lists reveal:  
On March 16, 2026, the European Union placed four new individuals on the sanctions list for 
information manipulation: the Russian Klyuchenkov, the Lithuanian-born Russian news anchor 
Mackevičius, the Briton Graham Phillips, and the Frenchman Adrien Bocquet. It is the third round 
of sanctions in approximately 13 weeks (15 December 2025, 29 January 2026 and 16 March 
2026). The list now numbers 69 individuals and 17 organizations. The list is growing. The number 
of FIMI operations is growing too. 
 
 

 
 
Sergei Kiriyenko (right) and Russian President Vladimir Putin. Source and rights: kremlin.ru 
  



Public  

 
 

7 

 
  



Public  

 
 

8 

Moldova 
Parliamentary elections: 28 September 2025 
 
During the Moldovan parliamentary elections, the democratic process was undermined at 
every level. Social media, news websites, the electoral commission and even the polling 
stations came under fire. What Russia experimented with here, the Kremlin subsequently 
applied during the elections in Germany, France and Hungary. In that sense, the FIMI 
operations during the 2024 presidential and 2025 parliamentary elections formed a 
blueprint for other elections in Europe. 
 
During the 2025 parliamentary elections, AI-generated videos were produced via the Matryoshka 
Approach and quotes fabricated via copied news sites. On election day, an estimated 1,347 fake 
accounts were active on TikTok with 42 million interactions. On X, 155 fake accounts accounted 
for six million views. 
 
A BBC undercover investigation exposed the funding. Ninety TikTok accounts, controlled via 
Telegram, paid “content creators” 3,000 Moldovan lei (€150) per month to produce pro-Kremlin 
videos. The money flowed to the content creators via Promsvyazbank , a sanctioned Russian 
state bank and the fugitive Moldovan oligarch Ilan Șor . Alina Juc, the linchpin behind the TikTok 
network, was caught on video soliciting money directly from Moscow. 
 
On election day, a DDoS attack followed on the Central Electoral Council. The entire host.md 
platform went offline , approximately 4,000 websites simultaneously. In addition, the Moldovan 
authorities accused Russia of wanting to disrupt the diaspora vote, including through false bomb 
threats at polling stations abroad. 
 
 

 
 
Alina Juc (left), filmed during an undercover investigation by BBC Eye Investigations, listens to instructions for the 
disinformation campaign. Source and rights: https://www.bbc.com/news/articles/c4g5kl0n5d2o 

  



Public  

 
 

9 

 

Primary actor: Russia 

Operations: Pravda · Storm-1516 · Matryoshka · Doppelgänger · 

Domestic 
amplifier 
(documented 
link): 

Ilan Șor 

Intent:       High 

Capacity:       High 

Effect:       High 

 
  



Public  

 
 

10 

Portugal 
Presidential elections: January 18 and February 8, 2026 
 
André Ventura, founder of the political party Chega, became the first far-right candidate 
ever to reach the second round of the Portuguese presidential elections with 
approximately 24 percent. On February 8, Ventura lost to former PS leader António José 
Seguro, who received nearly 67 percent. Democracy held firm. 
 
The official Portuguese disinformation watchdog LabCom/ODEPOL documented 14 
disinformation cases with a total of 7.7 million views. In 85.7% of those cases , the content 
originated from André Ventura, with anti-migration narratives and attacks on the media being 
the most prevalent. Although LabCom does not classify Ventura as a pro-Russian actor, his 
narratives overlapped substantively with Kremlin themes: migration as a threat and doubts 
about the reliability of media and elections.  
 
One example of how Ventura further fueled disinformation is the well-known Vondel church fire. 
On January 1, he shared a video of the fire which damaged the Amsterdam Vondelkerk, titled 
”Islamização da Europa” (Islamization of Europe). The result? 1,028,534 views and 3,487 shares 
on social media platforms like X and Instagram. The Vondel Church fire was widely picked up by 
European far-right networks, influencers, and pro-Kremlin media. The lie that the fire was an 
attack on Christian Europe spread rapidly. JfP conducted extensive research into this. 
 
Direct Russian support for Ventura has not been proven; he publicly rejected aid from the 
Kremlin. Pro-Kremlin networks amplified narratives that benefited his campaign. 
 

  



Public  

 
 

11 

 
Primary actor: Russia 

Operations: Pravda 

Domestic 
amplifier 
(documented 
link): 

- 

Intent:       Moderate 

Capacity:       Moderate 

Effect:       Limited 

 
  



Public  

 
 

12 

Germany 
State elections: March 8, 15, and 22, 2026 
 
On December 12, 2025, the Federal Intelligence Service (BND) and the Federal Office for 
the Protection of the Constitution (BfV) issued a joint statement: Russia had attempted to 
influence the “Bundestag election in 2025” via the Storm-1516 campaign. The Russian 
ambassador was summoned that same day. The influence did not stop thereafter. 
 
On March 2, 2026, six days before the state elections in Baden-Württemberg, the BfV issued 
another warning . Four days later, a video bearing the CORRECTIV logo appeared on X. It 
contained the false claim that CORRECTIV, an independent German investigative journalism 
platform, had exposed a CDU disinformation campaign . CORRECTIV confirmed that the video 
was fake and showed technical similarities to the Matryoshka Approach . In addition to 
CORRECTIV, fake videos circulated with the logos of news organizations Bild, FAZ, Die Zeit, and 
Deutsche Welle. Two other videos aimed to influence voter turnout. One video claimed that the 
Mossad and the UN Counterterrorism Office had warned of attacks at polling stations. The other 
claimed that Ukrainian refugees had smuggled toxic substances into the country to sabotage 
mail-in voting. Both claims were demonstrably false .  
 
On March 13, 2026, a new disinformation campaign was launched. This time featuring 
Chancellor Friedrich Merz. In a fake video featuring the logo of news platform Politico, it was 
claimed that Germany is preparing to accommodate 400,000 Palestinian refugees. 
 

 
 
 
  



Public  

 
 

13 

In a short time, dozens of accounts on X linked to a Doppelgänger website: https://politico-
24.com/ ( now offline ) with a URL almost identical to the real Politico website 
https://www.politico.eu/ . The information was demonstrably false. The strategy was similar to 
previous Storm-1516 operations: a thematic narrative, a fabricated video and a copied website 
linked to a new domain. This is addressed further in the chapter on the Netherlands.  
 
On March 14, 2026, more than 1,200 TikTok accounts were identified that had distributed pro-
AfD content for months regarding Alice Weidel, lead candidate and party chair of the far-right 
AfD. Together, they accounted for three million followers and thirty million likes. 57% of the 
posts turned out to originate from Nigeria. More than half of the posts used the same words, a 
clear sign of coordinated distribution. Many profiles had previously posted content about online 
investments before being rebranded as AfD channels. The AfD denied any involvement. 
 
Markus Frohnmaier and the AfD 
One of the best-documented cases of narrative overlap between the AfD and pro-Kremlin 
networks is Markus Frohnmaier, the AfD lead candidate in Baden-Württemberg and former 
Bundestag member. Frohnmaier previously announced his intention to travel to Russia to 
“revive” economic relations. CORRECTIV and Volksverpetzer reconstructed his trips to Russia and 
his contacts with Katehon , a think tank linked to the EU-sanctioned oligarch Konstantin 
Malofeev.  
 
In a leaked Kremlin strategy document, Frohnmaier was previously described as an influence 
agent to be built up in the Bundestag. During a Bundestag debate on November 5, 2025, CDU 
MP Marc Henrichmann cited those same documents. 
 
 

Primary actor: Russia (GRU / SDA) 

Operations: Pravda · Storm-1516 · Matryoshka · Doppelgänger 

Domestic 
amplifier 
(documented 
link): 

Markus Frohnmaier 

Intent:       High 

Capacity:       High 

Effect:       Moderate 

 

  



Public  

 
 

14 

The Netherlands  
Municipal council elections: March 18, 2026 
 
The Dutch municipal elections took place on March 18. JfP investigated whether Russia 
and other foreign actors attempted to influence these elections. 
 
In the run-up to the Dutch municipal elections, Russian disinformation also reached the Dutch-
speaking region via a new route. Earlier in this report, we mapped out how a fake news story was 
launched surrounding the German state elections. 
 
On March 13, the Dutch website dissident.one picked up the fake Politico video about Chancellor 
Merz, after which the story spread further via the Telegram groups De Bataafse Leeuw, Gek 
Genoeg and Onafhankelijke Pers Nederland. On X, a post about 400,000 Palestinian refugees 
garnered more than three million views and nearly 500 retweets. Storm-1516 created the 
content and built the platform. Dutch and Belgian users did the rest. One of them wrote: 
“Politico says it too.” 
 
What is launched in one country can thus spread to the next via existing networks at lightning 
speed and with an increasing semblance of credibility. 
 

 
 
A permanent stream of disinformation  
In addition to the above-mentioned campaign, a permanent disinformation infrastructure was 
also active during this period. Two Dutch-language websites are part of this: dutch.news-
pravda.com and netherlands.news-pravda.com . As we noted earlier, these websites distribute 
(automated) pro-Russian content via many local news sites. This was also the case in the 
Netherlands. Both domains belong to the Pravda network , linked to TigerWeb.  



Public  

 
 

15 

TigerWeb is an IT company based in the Russian - annexed Crimea. The network has been linked 
to the Kremlin. Founder and owner Yevgeny Shevchenko is on the EU sanctions list. The global 
network of more than 200 websites largely shares the same IP address (178.21.15.XX), the same 
CMS architecture and an identical favicon hash. Website watchdog NewsGuard named 
Shevchenko "Disinformer of the Year 2025" . For example, the network produced 3.6 million 
articles in 2024 alone. In 2025, an average of 10,000 per day, intended to poison search engines 
and AI training data. 
 
JfP analyzed 17,611 posts from the two Dutch-language Pravda websites, collected between 
January 1 and March 19, 2026. Frames were determined via keyword analysis. A post can contain 
multiple frames. Posts without a political narrative (43.7%) were not included.  
Pro-Russian and anti-NATO framing dominates with 19,6%. For eleven weeks, across two 
domains, the same pattern occurred: pro-Putin, anti-NATO messaging. One in five posts 
legitimises the Russian war narrative. Anti-EU content follows at a distance with 8.3%. Forum for 
Democracy is mentioned in 288 posts, the PVV 31 times. FvD content is taken from the party's 
Telegram channel. There is no evidence of direct Russian direction of the FvD. 
 
The difference between the two parties is explainable. The PVV condemns the Russian invasion. 
The FvD describes the war as 'not our war' , argues that sanctions are counterproductive and 
portrays the West as the driving force behind the conflict. This framing structurally overlaps with 
Kremlin narratives. The Pravda network reinforces what is already there. 
 

Narrative frame Articles % Explanation 

Pro-Russian / Anti-
NATO 

3,455 19,6% Dominant narrative across both domains: Putin, 
Kremlin, Ukraine 

NATO / Defense 1,840 9.6% Overlapping; NATO expansion, armament of 
Europe 

Anti-EU 1,582 8.3% Euroscepticism, Brussels, European 
Commission 

Climate / Energy 678 3.5% Climate and energy as a unifying theme:  
anti-transition, pro-fossil, criticism of Jetten 

Anti-immigration 192 1.0% Asylum policy, migration crisis 

FvD / Baudet 288 1.5% Automated Telegram takeover; concentrated in 
campaign phase 

Mark Rutte 175 0.9% Criticism of NATO role: Rutte as an extension of 
Washington 

GR26 86 0.4% 90% overlap with FvD: fully election-driven 

D66 / Jetten 89 0.5% Linked to climate/energy framework 

VVD / Yesilgöz 45 0.2% Limited presence 

PVV / Wilders 31 0.2% Network prefers FvD over PVV 
 
A message can contain multiple frames at the same time; therefore, the numbers do not add up to 100%. Messages without a political narrative 
(43.7%) were not included.



Public  

 
 

16 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The ecosystem  
The Pravda network also has distributors in the Dutch ecosystem. Telegram channels such as De 
Bataafse Leeuw, Gek Genoeg, de Waarheid op 1, Klokkenluiders voor de Vrijheid, WWG1WGA 
Totaal, Liefde Vrijheid & Waarheid, and Onafhankelijke Pers Nederland regularly share Pravda 
articles. Additionally, messages are shared on a small scale via X. 
 
Conclusion 
Compared to countries such as Germany, France, Moldova and Hungary, FIMI activity is less 
intensive. JfP has found no evidence that the Netherlands was a major target in the 
disinformation war with Russia surrounding the elections. What reached the Netherlands was 
produced elsewhere and spread via existing networks on Telegram and X. The constant stream 
of Pravda content does, however, contribute to fueling and reinforcing existing polarisation. 
Vigilance remains necessary, however. The infrastructure is in place; scaling up can be done 
quickly. 
 
A new phenomenon  
The Pravda network does not necessarily produce new narratives but amplifies the reach and 
impact of existing messages by systematically reinforcing and redistributing them. How this 
mechanism works, and why JfP identifies it as a distinct phenomenon, is explained in the final 
chapter of this report. 
 

Primary actor: Russia 

Operations: Pravda • Storm-1516 

Domestic 
amplifier 
(documented 
link): 

- 

Intent:       Limited 

Capacity:       Moderate 

Effect:       Limited 
 



Public  

 
 

17 

France 
Municipal council elections: 15 and 22 March 2026 
 
France is, alongside Ukraine, one of the best-documented targets of foreign information 
manipulation in Europe. The European External Action Service EEAS counted 152 
documented campaigns targeting France. For the first time in history, the French 
government publishes weekly bulletins on ongoing influence attempts. 
 
In early February 2026, a Storm-1516-style campaign was launched, like the one in Germany. A 
copied France -	Soir- site (a news platform), forged emails , fabricated newspaper front pages, 
and a video report on X falsely linked Macron to the Jeffrey Epstein affair	. According to French 
government agencies ,	the campaign is most likely attributable to Storm1516. 
 
On March 6, 2026, the French government agency for protection against foreign digital 
interference, VIGINUM, attributed a digital attack on Pierre-Yves Bournazel, a candidate in the 
Paris municipal elections, to Storm-1516. In this video, it was claimed that Bournazel wanted to 
convert the Centre Pompidou into a migrant reception centre. A narrative that seems familiar by 
now. A fake website (identical to the campaign website) was deployed to further spread the false 
promise. VIGINUM counted fewer than 20,000 views, well below the usual reach of Storm-1516 
operations (approximately 100,000 views), which can reach up to 4 million views per campaign. It 
was the first documented Storm-1516 attack on a candidate in French municipal elections. 
 
A few days later, the French government agency VIGINUM (part of the SGDSN, Secretariat-
General for National Defence and Security) revealed the second FIMI campaign, targeting LFI 
candidates Sébastien Delogu in Marseille and François Piquemal in Toulouse. VIGINUM detected 
a network of websites and accounts with foreign metadata, AI-generated photos and 
simultaneously created domains and profiles. 
 

  



Public  

 
 

18 

 

Primary actor: Russia (GRU) 

Operations: Pravda · Storm-1516 · Doppelgänger · Matryoshka 

Domestic 
amplifier 
(documented 
link): 

- 

Intent:       Moderate 

Capacity:       High 

Effect:       Moderate 

 
 
  



Public  

 
 

19 

Denmark 

Parliamentary elections: March 24, 2026 
 
On February 27, 2026, the Danish Security and Intelligence Service (PET), the Danish 
Defence Intelligence Service (FE), and the Danish Resilience Agency (SAMSIK) published a 
joint threat assessment in the run-up to the Danish elections on March 24. The services 
determined that it is “highly likely” that Denmark is a priority target for Russian influence 
activities. It is striking that, in addition to Russia, the services also identify the US and 
China as potential states that could attempt to influence Danish public opinion.  
 
The American claim to Greenland led to the spread of misinformation and disinformation. On 
January 20, 2026, Donald Trump posted an AI-generated image of himself with an American flag 
in Greenland on Truth Social. PET and FE noted that Russia and China could capitalise on this 
dynamic to sow division. 
 
Russian Foreign Minister Lavrov immediately seized that opportunity during his annual press 
conference . “Greenland is not a natural part of Denmark, but a colonial conquest,” said Lavrov. 
Pro-Kremlin accounts spread fake videos claiming that European support for Ukraine makes 
Greenland vulnerable. 
 
The pro-Russian hacker group NoName057(16) carried out DDoS attacks on Danish party 
websites. FE classifies the sabotage threat against Danish critical infrastructure as high. This falls 
outside the scope of this FIMI investigation but illustrates the broader hybrid threat landscape 
surrounding the elections. 
 
On 24 March, the Social Democrats became the largest party with 21.9%, their worst result since 
1903. According to analysts, Greenland played a limited role in the campaign. TjekDet uncovered 
a Telegram channel posing as a Danish citizen that reached hundreds of thousands of views 
through amplification by pro-Russian accounts. 
 

 
  



Public  

 
 

20 

 

Primary actor: Russia + US (identified by PET/FE as potential FIMI risk) 

Operations: Pravda · DDoS attacks (NoName057(16)) 

Domestic 
amplifier 
(documented 
link): 

- 

Intent:       Moderate 

Capacity:       Moderate 

Effect:       Moderate 
 

  



Public  

 
 

21 

Bulgaria 
Parliamentary elections: 19 April 2026 
 
Bulgaria goes to the polls for the eighth time in five years on April 19. Persistent political 
instability makes the country an attractive target for Russian disinformation. We are 
following the elections closely. This is what we have observed so far: 
 
The introduction of the Euro on January 1, 2026, offered an ideal narrative. Russian networks 
claimed seizure of savings. The pro-Russian populist party Vazrazhdane reinforced this. Party 
leader Kostadin Kostadinov called the euro a “coup against its own people” and suggested on TV 
that the EU was taking over control of Bulgarian finances. 
 
Fact-check NGO StopFake published on March 11, 2026, about a Facebook network of nine 
groups with 211,600 members (on February 2), including “Support for Putin against the US” 
(59,700 members). The group pushed disinformation from dailystandart.com. This site, exposed 
as a source of disinformation by Factcheck.bg , received 68.5% of its visitors via social media in 
January 2026. A common strategy in a coordinated FIMI campaign. 
 
As in Moldova and Portugal, a local pro-Russian party functions as a domestic amplifier of 
foreign disinformation infrastructure. In Bulgaria, the radical right-wing populist party 
Vazrazhdane signed a formal cooperation agreement with United Russia in April 2025 and is 
considered the primary disseminator of pro-Russian narratives. 
 
On 23 March, the Bulgarian Ministry of Foreign Affairs established a temporary FIMI unit, 
specifically for the elections on 19 April. Investigative journalist Christo Grozev (formerly of 
Bellingcat) was appointed as an adviser. In early April, the Bulgarian government formally 
requested EU support in detecting and addressing disinformation campaigns ahead of the vote. 
The Center for the Study of Democracy concluded that Bulgaria is poorly prepared for 
disinformation: no institution systematically monitors campaigns and the government's 
response is structurally too slow. The Bulgarian Pravda Telegram network reached millions of 
views in the year preceding the elections. Messages were forwarded 690,000 times within 
Telegram, across 819 channels. 
 

  



Public  

 
 

22 

 
 

Primary actor: Russia 

Operations: Pravda 

Domestic 
amplifier 
(documented 
link): 

Vazrazhdane 

Intent:       High 

Capacity:       Moderate 

Effect:       Limited 
  



Public  

 
 

23 

Hungary 
Parliamentary elections: 12 April 2026 
 
Hungary is an exception. Russia appears to be influencing here not only from the outside, 
but also from within, seemingly with the support of the incumbent government. The goal? 
To keep Prime Minister Viktor Orbán in power. 
 
We documented a large number of cases. VSquare revealed, based on multiple European 
security sources, that three Russian GRU officers have been stationed under diplomatic cover at 
the Russian embassy in Budapest. The operation is led by Sergei Kiriyenko , Putin's First Deputy 
Chief of Staff and the architect of Russia's political influence infrastructure. This same man 
orchestrated the interference in the Moldovan elections in 2024. 
 
Three days later, the Financial Times reached the same conclusion. The Kremlin ordered the 
Social Design Agency, an EU-sanctioned Russian disinformation campaign agency, to flood 
Hungarian social media with Russian-produced content. In it, Orbán is positioned as Trump’s key 
partner in Europe. The document notes that direct Russian interference could cost Orbán votes. 
Additionally, the ruling Fidesz party is distributing its own manipulated videos and AI content. 
 
 

 
 
Social Design Agency, the sanctioned Russian agency behind the Doppelgänger campaigns. 
 
  



Public  

 
 

24 

Storm-1516 against Péter Magyar 
Three documented Storm-1516 operations target opposition leader Péter Magyar, according to 
Gnida Project. The pattern is the same in all campaigns: a non-existent investigative 
organisation, a new domain, a video and allegations of corruption without sources. 
 
- On January 29, 2026, a video appeared from the fictional European Center for Investigative 

Journalism. The domain ecij.org had been registered nine days earlier. The message: 
Magyar's visit to a Ukrainian children's hospital was a cover for siphoning off 16.7 million 
euros in EU aid funds. 
 

- On February 4, a second attack followed via timesofukraine.net, registered three days earlier. 
This time, it was claimed, via a fake website resembling the Ukrainian anti-corruption body 
SAPO, that Péter Magyar had embezzled forty million euros in EU emergency aid. 
 

- On February 21, a third campaign focused not on Magyar himself but on his ally, Pastor 
Gábor Iványi. Via oknyomozoriport.hu, registered three days earlier, accusations of 
pedophilia were spread against the outspoken critic of Orbán. 

 
EDMO, the EU-funded network for digital media research, found that the campaigns were 
amplified via Facebook ads. 
 

 
 
Ukrainian money transport 
On March 5, Hungary arrested seven employees of the Ukrainian state bank. They were en route 
from the Vienna Raiffeisen Bank to Kyiv. The money transport contained 40 million dollars, 35 
million euros and nine kilograms of gold. Within a few hours, the pro-Orbán tabloid Ripost.hu 
published AI-generated footage of the arrest. The post garnered 129,000 comments. Ripost 
normally scores 10 to 200 comments per post. 
 
Lakmusz 's fact-checkers determined that 99 percent of the responses originated from bot 
accounts with Romanian and Moldovan names. These involved reused fake profiles from the 
Moldovan election interference of 2025. 
 
  



Public  

 
 

25 

Matryoshka Approach 
On March 14, 2026, a new FIMI operation was documented that employed the Matryoshka 
Approach. The FIMI campaign capitalised on the escalating tension between Kyiv and Budapest. 
Fake videos bearing the logos of Reuters, Euronews and Human Rights Watch circulated online 
with the false narrative that Zelensky had called Hungarian citizens “idiots,” that a Ukrainian 
refugee attempted to attack the Hungarian embassy in Paris and that HRW had documented 
more than a thousand attacks against Ukrainian refugees on Hungarian citizens . None of these 
events had ever taken place. 
 
On March 24, 2026, Euronews documented another campaign. A fake website spread a fake 
article claiming that Péter Magyar had called Trump a “senile grandpa” and promised to roll back 
American agreements. The accompanying video circulated on X with thousands of views. 
Distributors had nearly identical captions and posted almost simultaneously, indicating 
coordination. 
 
Influence from within? 
Washington Post revealed that the Russian foreign intelligence service SVR was developing an 
internal plan (codename: “The Gamechanger”) to stage a fake assassination attempt on Orbán. In 
the same piece, several European security officials stated that Foreign Minister Péter Szijjartó 
briefed his Russian counterpart Lavrov live during breaks in EU Council meetings regarding 
confidential discussions and sanctions details. This falls outside the definition of a FIMI 
operation. However, it does illustrate how inside influence extends beyond disinformation 
campaigns alone. Several EU officials pressed for clarification. Szijjártó and the Hungarian 
government rejected the accusations. On 26 March, Politico documented a Russian bot network 
spreading a narrative about an assassination attempt on Orbán, with Zelensky as the alleged 
perpetrator. 
 
On 12 April, Tisza, the party of Péter Magyar, won the parliamentary elections by a large 
majority, ending Viktor Orbán's sixteen-year rule. 
 
This research covers the period up to and including 31 March 2026. FIMI incidents in the final phase of the campaign are therefore not fully 
documented. 
 
 

Primary actor: Russia (via GRU/Kiriyenko, partly from Budapest, according to security sources) 

Operations: Pravda · Storm-1516 · Doppelgänger · Matryoshka 

Domestic 
amplifier 
(documented 
link): 

Fidesz / Orbán 

Intent:       High 

Capacity:       High 

Effect:       High 
 

  



Public  

 
 

26 

  



Public  

 
 

27 

  



Public  

 
 

28 

Mirrors and amplifiers: how Russian 
networks actively monitor domestic 
actors who destabilise 
 
This research brings to light a structural pattern that is rarely identified in public 
debate as a distinct mechanism. JfP calls this pattern 'disinformation disparity'. 
 
Russian influence networks do not only spread misleading or manipulative content themselves. 
They also systematically track which actors in local contexts are already known for their 
polarising, destabilising or institutionally corrosive rhetoric. When such actors publish something 
that could deepen social divisions, Russian networks pick it up and funnel it back into the 
broader European information ecosystem, and amplify it. Not as Russian propaganda, but as a 
reinforced echo of what is already circulating locally. The goal is to intensify disruption from 
within. 
 
Rather than inventing narratives themselves, they deliberately exploit parties, commentators 
and influencers who are already polarising. Content about (re-)migration, anti-EU sentiment, 
distrust of democratic institutions and cultural threat appears to be preferred. That content is 
picked up and pushed back to new audiences, across multiple countries, via platforms such as X 
and Telegram. This is what distinguishes the mechanism from well-known operations like 
Doppelgänger or Storm-1516. Doppelgänger imitates existing sources. Storm-1516 fabricates 
new content. Disinformation disparity does neither. It harvests and amplifies what is already 
there. 
 
How it works: three steps 
Step 1. Domestic actors produce the noise  
In the Netherlands, this involves actors such as the radical right party Forum voor Democratie 
and the ultraconservative influencer Eva Vlaardingerbroek. In other European countries: British 
activist Tommy Robinson, the French Rassemblement National or the German AfD. They produce 
content from their own political convictions, aimed at their own constituencies. 
 
Step 2. Russian networks monitor, select and amplify  
Russian channels continuously monitor actors who spread destabilising or institutionally 
corrosive messages. They select content not primarily on substance, but on polarising potential. 
That content is then translated where needed, repackaged and distributed to new audiences 
through multipliers, such as Telegram, X and Pravda. From there it is pushed further into the 
information ecosystem, where it can fuel polarisation and trigger strong xenophobic reactions. 
 
Step 3. Amplified content returns to Europe 
The message, now amplified by Russian channels, reaches audiences in multiple European 
countries. This deepens polarisation and erodes trust in institutions. At the same time, the 
original sender is indirectly validated: their message gains weight and reach through external 
amplification. 
  



Public  

 
 

29 

Three examples 
The Vondel Church fire in Amsterdam  
Before firefighters had given the all-clear on New Year's Eve, false claims were already spreading 
online. Dutch and international actors framed the fire as an attack perpetrated by Muslim 
networks. Within three minutes, the hashtag "omvolking" (repopulation) followed. By midday, 
English far-right influencer Tommy Robinson posted about the fire and accumulated over a 
million views. Eva Vlaardingerbroek called the fire an act of war and urged people to fight back. 
Pro-Kremlin channels immediately latched on, amplified the narrative and pushed it back into 
the digital ecosystem. The cause of the fire was still entirely unknown at that point. That made 
no difference. The content was useful. 

 
 
The Pravda network and Forum voor Democratie  
JfP analysed 17,611 posts from the two Dutch-language Pravda domains, collected between 
January and March 2026. Forum voor Democratie was mentioned in 288 posts; PVV only 31 
times. That gap is not coincidental. PVV condemns the Russian invasion. FvD describes the war 
as “not our war” and frames sanctions as counterproductive. That framing structurally overlaps 
with Kremlin narratives. The Pravda network automatically picks up FvD content from Telegram 
and redistributes it in local languages. There is no evidence of direct coordination with FvD. Nor 
is it necessary. The network amplifies what is already there. 
 
Malofeev and Tommy Robinson 
On September 13, 2025, Robinson held his Unite the Kingdom rally in London, using the 
assassination of Charlie Kirk three days earlier as a rallying cry. Eva Vlaardingerbroek spoke. Elon 
Musk lent his support by joining remotely. Robinson claimed three million attendees. Police 
counted 110,000. Russian channels Mash and Rybar, and state propagandist Vladimir Soloviev, 
quickly adopted Robinson's version of events as fact and passed it on to their own distributors. 
Mash alone generated 4,983 forwards, the highest in the entire chain. Twenty-two hours after 
the rally, Konstantin Malofeev published his conclusion, built directly on Robinson's own rally 
name as a political concept: "Unite the Kingdom has united the healthy forces that until now 
were hiding in the corners." He then connected it to the Russian migration debate. The rhetoric 



Public  

 
 

30 

is not always sent back to the West, sometimes it is recycled for a Russian domestic audience. 
That is the step that distinguishes this mechanism from other forms of amplification. Malofeev 
did not merely adopt Robinson's frame; he repackaged it as a Russian domestic political 
argument. 
This pattern also appears with Russian ideologue Alexander Dugin. In a single post, he explicitly 
grouped AfD, Marine Le Pen, Georgescu and Simion as victims of European "Deep State 
dictatorship." European right-wing narratives land directly in the Russian geopolitical frame and 
are amplified back to an international audience. 
 

 
 
What this means analytically 
The core of what JfP identifies as disinformation disparity is that this mechanism creates a two-
way flow. Russian networks magnify the destabilising effect by picking up polarising messages 
and scaling them strategically. At the same time, that external amplification strengthens the 
domestic position of the original senders, increasing their visibility, legitimacy and reach. 
A message does not need to have been conceived by Russia to become part of a Russian 
influence operation. Foreign interference does not work only through self-invented narratives. It 
also works through the systematic harvesting and amplification of existing domestic polarisation. 
That makes this phenomenon relevant for both detection and policy. Russian FIMI activity 
extends beyond spreading falsehoods. It also involves the targeted monitoring of actors and 
messages that already feed tension, distrust and polarisation within a society, and amplifying 
them with the aim of further destabilising our European democracies. 
  



Public  

 
 

31 

 

  



Public  

 
 

32 

Russian FIMI disinformation operations during the elections in Europe 
 

Operation Control Method Countries 

Doppelgänger Social Design Agency 
(SDA) and Structura; 
Russian IT companies, 
directly controlled 
from the Kremlin by 
Sergei Kiriyenko, 
according to multiple 
security sources. 
 

Copies websites of established media 
such as Der Spiegel, Le Point, and Die 
Welt. It uses nearly identical domains 
and distributes them via fake accounts 
and paid advertisements. The 
counterfeit sites also serve as a 
platform for Storm-1516 videos. The 
operation is attributed to the EU-
sanctioned Social Design Agency. In 
2025, activity declined slightly. 

🇩🇩🇩🇩 
🇫🇫🇫🇫  
🇭🇭🇭🇭  

Storm-1516 Presumably coordinated 
by Yury Khoroshenky 
who is linked by VIGINUM 
to GRU Unit 29155. Direct 
involvement has not been 
formally confirmed. 
 

Produces videos in which people are 
paid to act as whistleblowers or 
journalists and tell a fabricated story, 
sometimes supplemented with 
deepfake videos of real politicians. The 
content is distributed via hundreds of 
fake news sites and amplified by pro-
Russian influencers. It is the only 
investigated operation that 
demonstrably infiltrates public debate. 

🇩🇩🇩🇩  
🇫🇫🇫🇫  
🇭🇭🇭🇭  
🇲🇲🇲🇲  

Matryoshka 
approach / 
Operation 
Overload 

Matryoshka is an 
approach, not a separate 
organisation. It is 
implemented by Russian 
actors such as Storm-
1516. VIGINUM 
documented 
infrastructure overlap 
with Doppelgänger. 
Official direction not yet 
formally established. 
 

It works in two steps. Fake accounts 
post false content on social media: fake 
reports, photos, and memes. 
Subsequently, a second group of 
accounts quotes that content and 
sends it specifically to journalists and 
fact-checkers with a request to 
investigate. The operation misuses 
logos of established media outlets such 
as Euronews, CORRECTIV, the BBC, and 
Deutsche Welle to make the content 
appear credible. 

🇩🇩🇩🇩  
🇫🇫🇫🇫  
🇭🇭🇭🇭  
🇲🇲🇲🇲 

Pravda network TigerWeb, IT company in 
the Russian-annexed 
Crimea. Owner: Yevgeny 
Shevchenko. 
Documented by VIGINUM 
(2024). 

The Pravda network (Portal Kombat) 
distributes automated pro-Russian 
reporting via more than 200 websites, 
averaging 10,000 articles per day. The 
Pravda network produces no original 
content but translates and distributes 
material from Russian state media and 
pro-Kremlin accounts, packaged as 
local news and tailored to narratives 
already prevalent in the respective 
country. 

🇳🇳🇳🇳  
🇩🇩🇩🇩  
🇫🇫🇫🇫  
🇭🇭🇭🇭  
🇲🇲🇲🇲  
🇩🇩🇩🇩  
🇧🇧🇧🇧  
🇵🇵🇵🇵  

Based on the reports: Beyond Operation Doppelgänger : A Capability Assessment of the Social Design Agency .  
And 4th EEAS Report on Foreign Information Manipulation and Interference Threats.  



Public  

 
 

33 

About this research 
This report was produced by JfP based on OSINT, analysis of publicly available information, and 
reporting by research institutes, regulators and journalistic partners. The research period covers 
up to and including 31 March 2026. JfP continues to identify and analyse societal manipulation 
and corrosive interference, sharing updates where necessary via justiceforprosperity.org. All 
substantive claims are supported by source references. JfP makes no claim to rights over source 
material or images used: these remain with the original rights holders, unless stated otherwise. 
 
Sources 
All claims are referenced to primary or secondary sources: official reports from intelligence 
services (PET, BfV, VIGINUM, SIS), European institutions (EEAS, European Council), research 
organisations (DFRLab, EDMO, VSquare, Gnida Project) and journalistic reconstructions by Der 
Spiegel, the Financial Times and the Washington Post. JfP does not have access to confidential 
intelligence sources. 
 
Dataset Dutch-language Pravda analysis 
JfP analysed 17,611 posts from dutch.news-pravda.com and netherlands.news-pravda.com, 
collected between 1 January and 19 March 2026 via automated scraping. Frames were 
determined through keyword analysis. A single post may contain multiple frames. Posts without 
a political narrative (43.7%) were excluded from the count. 
 
Overview of threat indicators by country 
 

Indicator NL DE FR HU MD DK BG PT 

Demonstrable operational infrastructure ● ● ● ● ● ● ● ● 

Domestic amplifier with demonstrable ties ○ ● ○ ● ● ○ ● ○ 

Campaign with demonstrable reach ● ● ● ● ● ● ● ● 

Confirmation by authority or intelligence service ○ ● ● ● ● ● ○ ○ 

Impact on public debate ○ ◐ ◐ ● ● ◐ ○ ○ 

Total score: 2 4.5 3.5 5 5 3.5 3 2 

  

● = Confirmed by sources  ◐ = Partially confirmed   ○ = Not proven 

The scores for intent, capacity and effect are analytical estimates based on five indicators, not 
validated threat assessments. Scores: Limited (0-1), Moderate (2-3), High (4-5). 
 
Intent (indicators 1+2): demonstrable operational infrastructure. Domestic amplifier with 
documented ties.  
Capacity (indicators 3+4): campaign with demonstrable reach. Confirmation by authority or 
intelligence service. 
Effect (indicator 5): impact on public debate. 
  



Public  

 
 

34 

About Justice for Prosperity  
The Justice for Prosperity Foundation (JfP) is an independent investigation and detection 
platform based in Amsterdam that exposes and helps counter societal manipulation and 
corrosive threats. We investigate how actors organise themselves online and offline, which 
networks, narratives, drivers and business models lie behind them, and how they put democratic 
processes and institutions, social cohesion and fundamental rights under pressure. 
Working from within international civil society, JfP collaborates with citizens, journalists, 
academic institutions, governments and civil society partners. We connect digital research to our 
offline fieldwork, security analysis and strategic interpretation. This makes visible which actors 
exert influence invisibly, through which tactics they operate, how messages spread and what 
effect they seek to achieve. 
 
We translate these insights into threat and risk profiles, security capacity building and strategic 
support for organisations and institutions looking to increase their resilience. Our greatest focus, 
however, is on helping strengthen societal resilience through public information, training and 
the building of alliances. 
 
For more information and contact:  
Support our independent research here or visit our website at www.justiceforprosperity.org 
For tips and sharing source information: Safesend.justiceforprosperity.org (also accessible via Tor). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Disclaimer 
The information in this report is of a general and informative nature. Although this report has been compiled with care, no guarantee can 
be given regarding the accuracy or completeness of the data and information contained herein, or its suitability for any purpose, situation, 
or use. The information in this report is made available in good faith and is derived from sources deemed reliable and accurate at the time 
of publication. However, the information is provided solely based on the reader's own responsibility to assess the matters discussed. 
Readers are advised to verify all relevant assertions, statements, information, and advice. It is the reader's responsibility to form their own 
judgement regarding the accuracy, currency, reliability and correctness of the information. Changes in circumstances after the publication 
of this report may affect the accuracy of the information. After the publication of the report, no guarantee is given regarding the accuracy 
of any assertion, statement, information or advice. 
 
To the extent permitted by law, Justice for Prosperity (JfP) accepts no responsibility for any statement in this report. Nothing in this report 
has been provided for a specific purpose or at the request of a specific person. By way of clarification: JfP is not liable for any loss arising 
from taking or failing to act based on this report or any part thereof. We make no warranties of any kind with respect to this report or the 
information contained therein. JfP cannot be held liable for damages, losses or other consequences that may arise from the use of 
information or data in this report. 
  



Public  

 
 

35 

 
 

 

 


